1.Kompatabilita Sram versus Shimano
Výrobce: SRAM
Shimano versus SRAM
Téma mnohokrát omílané, ale přesto jsem znovu a znovu dotazován, jak to, že některé přehazovačky od Shimana fungují s páčkami (otočnými rukojeti, či chcete-li grip shifty) od SRAMu a některé ne. Ještě před asi pěti lety tomu tak nebylo, SRAM dělal kompatibilní řazení s Shimanem a nebylo co řešit. Pak ale došlo ke změně v sortimentu SRAMu, který zařadil do výroby i přehazovačky které však měly jiný převodový poměr na páce paralelogramu (1:1), kdežto Shimano zůstalo u klasických 1:2. Z tohoto rozdílu vyplývají všechny zmatky. Nebudu tady rozebírat, který systém je lepší a proč, ale pokusím se nastínit co je s čím kompatibilní a co není.
Přesmykačů se změna převodového poměru nedotkla, takže můžete bez obav použít přesmykač od SRAMu na řazení od Shimana a naopak. Samozřejmě je třeba dodržet výrobce stanovené limity na počty zubů na převodnících, které přesmykač obsluhuje. | |
Řazení od Shimana a jakoukoli přehazovačku od SRAMu nelze donutit k spolupráci. | |
Řazení od SRAMu a přehazovačku od Shimana lze ke spolupráci donutit, ale musíte využít páček nebo otočných rukojetí sérií Rocket, Attack a MRX. Všechny ostatní fungují jen s přehazovačkami od SRAMu a tedy mají jiný posuv lanka. | |
Další trochu ošidnou parketou je kompatibilita pastorků. Tady se naprosto není čeho bát, protože SRAM, Shimano i Suntour jsou bez problémů kompatibilní. Horší je to třeba s Campagollem a Miche, kteří používají u svých kazet jiné drážkování, takže na ořech na náboj od Shimana takové pastorky prost nenasadíte. |
Z devítky na osmičku a zpět
Máte-li již nějaké dlouhodobější zkušenosti a nejste jen "víkendový válečník", tak určitě víte, že životnost osmistupňové kazety a řetězu bývá někde kolem dvojnásobku devítky. Pokud na devítce najezdíte 1300km, tak je to dobré, ale na osmičce se dá bez problémů nalítat 2300km. Nemluvím tady o silnici, kde se na stejných řetězech dá najezdit více než dvojnásobek nejsou překvapující ani hodnoty kolem 8000km na jeden řetěz. Pokud se vám tedy následující údaje zdají zajímavé a chtěli byste na osmičku přejít, tak je tu několik podmínek, které je nutno bezpodmínečně dodržet a také několik rad:
Na osmistupňové kazetu je třeba bezpodmínečně použít osmistupňové řazení. Snaha ušetřit a použít devítistupňové řazení na které nebudu používat jeden stupeň nevyjde, protože na kazetě mají jednotlivé pastorky jiné rozestupy, takž přehazovačku nikdy neseřídíte do funkčního stavu. | |
Šířka osmistupňové kazety a devítistupňové je stejná, takže můžete bez obav použít stejný náboj. Liší se jen šířka jednotlivých pastorků a rozestupy mezi nimi. Rozdíl je až u osmičky a nižších rozsahů, ale s tím se dnes už moc nesetkáme. | |
Můžete použít stávající přehazovačku, protože převodový poměr na páčkách je stejný. Naopak přehazovačky určené pro devět stupňů fungují na osmičce o dost lepe než na tom, na co byly původně určeny. | |
Přesmykače se výměna nijak nedotkne. Shimano i SRAM používají na páčkách stejný převodový poměr. | |
Převodníky určené pro řetěz na devítku nemají s osmičkovým řetězem problémy. Horší to bývá naopak, kde se nedá jednoznačně říci, zda původní převodníky budou fungovat i na devítce. | |
Samozřejmě použiste řetěz určený na vámi používaný počet pastorků. Vyjímkou je řetěz od Campagnolla C9, který je možno použít jak na osmistupňové kazetě tak na devítistupňové. |
Silnice na MTB?
Na MTB kolech některých borců jsou často vidět silniční přehazovačky. Možná jste to již také párkrát viděli a ptali jste se proč. Nabízí se hned několik odpovědí. Jednak mají silniční přehazovačky paradoxně silnější pružiny, takže v bahně a za jiných nepříznivých podmínek řadí lepe než MTB měniče a jednak napínání a vedení řetězu je také jistější. Pak je tu ještě větší průchodnost terénem, čehož využívají Free-rideři a sjezdaři a další vyznavači tvrdšího pojetí MTB. Samozřejmě také s sebou nese používání krátkého vodítka silniční přehazovačky i jisté nevýhody, jako je nemožnost řadit převody typu malá velká a podobné vyprošťováky. Já sám jezdím přehazovačku Ultegra + osmistupňové řazení XT + kazeta SRAM + převodníky Deore + přesmykač XT. Jak vidíte, tak je to docela slušný mix, ale věřte, funguje naprosto bezchybně.
Závěr
Nemyslím si, že by problémy s kompatibilitou byly nějak složité, naopak, pokud se v tom trochu zorientujete, tak zjistíte, že kombinovat jde opravdu všelicos. Výsledky jsou pak někdy překvapující v dobrém smyslu.
Kód zboží: 12785965
Naše cena: 1,00 Kč (vč. DPH)
Alternativní produkty
Popis sady GX EAGLE -je to popis né prodejná položka za 1kč !!!
HORKÁ NOVINKA GX EAGLE
Rok po uvedení revoluční sady XX1 Eagle a X01 Eagle přichází SRAM s novou,...