Rozdíly kol rozměrů 26,27,5,29"

Výrobce: CYKLONĚMČÍK

1.HMOTNOST

Každý jezdec na kole pociťuje dva typy hmotnosti, které mají vliv na chování kola při jízdě: celková
hmotnost kola a obvodová hmotnost kol. V následující kapitole se podíváme blíže na to, jak tyto dvě síly
a různé velikosti kol ovlivňují dynamiku jízdy.
CELKOVÁ HMOTNOST KOLA
Porovnali jsme hmotnost identicky osazených kol ve všech rozměrech a zjistili poměrně zásadní rozdíly.
Nejlehčí je pochopitelně tradiční rozměr 26“, rozdíl na 27,5 ale není tak velký, zatímco 29“ je oproti
„střednímu“ rozměru o poznání těžší. Asi nemusíme zdůrazňovat, že každý ušetřený gram vám pomůže jet
o něco rychleji a s menší námahou, což oceníte zejména ve stoupáních.
HMOTNOST KOL
STATICKÁ HMOTNOST: Hmotnost kola o rozměru 27,5 (tj. ráfek, plášť, duše) je pouze o 5 % vyšší
ve srování s identickým 26“ kolem, zatímco 29“ kolo je oproti 27,5“ o dalších 7 % těžší. Tady se ukazuje,
jak se zdánlivě malý rozdíl v průměru kola projeví značným rozdílem v hmotnosti, a tím pak horším
výkonem kola při stoupání a zrychlování.
OBVODOVÁ HMOTNOST: Není to jen statická hmotnost, co ovlivňuje jízdní vlastnost kola. Když uvedeme
kola do pohybu, přihlásí se o slovo fyzika a díky zákonům pohybu (resp. rotace) je efekt statické hmotnosti
násoben. Jak už bylo zmíněno, 27,5“ kola přinášejí oproti 29“ kolům úsporu hmotnosti (statické), ovšem při
jízdě (a zejména při akceleraci) je tento rozdíl ještě umocněn.
1. HMOTNOST
SROVNÁNÍ HMOTNOSTI
STATICKÁ HMOTNOST KOLA
Lehčí kola (pláště) pomáhají lépe akcelerovat a snižují celkovou hmotnost biku, což je podstatné především
u závodních kol, kde rozhodují i malé rozdíly.
THREE
REASONS DEFINED
41
PŘEKONÁVÁNÍ PŘEKÁŽEK
Větší průměr kola snižuje úhel náběhu, tzn. úhel, pod jakým kruhový objekt – v našem případě kolo – najíždí
na hranatý objekt, tedy na překážku. Což je pro jízdu v terénu dobré. Teď trochu čísel: 29“ kolo se přes
šesticentimetrovou hranatou překážku převalí o 14 % efektivněji než 26“ kolo, v případě kola 27,5“ je to
9,8 % oproti 26“. Další metodou, jak analyzovat úhel náběhu, je měření ve stupních, jak ukazuje grafika – čím
je úhel mírnější, tím snadnější je překonání překážky, jízda je tak plynulejší a bezpečnější zároveň. V tomto
ohledu vyhrávají 29“ kola, rozměr 27,5“ ale zaostává jen o málo. A navíc s výraznou úsporou hmotnosti!
AKCELERACE
Jak už jsme naznačili, jedním z nejdůležitějších aspektů 27,5“ kol je lepší akcelerace oproti jejich 29“ rivalům.
Jezdec tento rozdíl pocítí především v momentě, kdy jde ostře do pedálů, odezva na vynaloženou energii
je rychlejší. Vliv na to má nejen zmíněná celková statická hmotnost, ale i to, jak je hmotnost kol rozložena
– čím je dále od středu náboje, tím je akcelerace horší. Pokud tedy máme 29“ kolo vážící 1000 gramů
a proti němu 26“ kolo o stejné konstrukci a hmotnosti, akcelerace bude horší u 29“ kola, a to kvůli ráfku
o větším průměru a delším drátům (hmotnost je rozložena dále od náboje). Klíčem k „pohotové“ akceleraci
je snižování hmotnosti ráfků, drátů, niplů, plášťů i duší. Grafika ukazuje, že 27,5“ kolo je při akceleraci jen
o 1,5 % pomalejší než identické 26“ kolo, zatímco 29“ kolo ztrácí na 26“ výrazně více – 3,6 %.

2. EFEKTIVITA
42
TRAKCE
Čím větší je průměr kola, tím větší je také styčná plocha mezi pláštěm a povrchem, což se projevuje lepší
trakcí a současně se zlepšuje akcelerace, brzdění i zatáčení. Zajímavé je, že styčná plocha u 27,5“ kol je
téměř stejná jako u 29“ kol.
TUHOST
Větší průměr kola s sebou přináší jeden nežádoucí aspekt, a sice že čím větší je průměr kol, tím větší
je i rám – a to má za následek nežádoucí ztrátu tuhosti rámu i ráfků. Rám, který se „kroutí“, je při jízdě
„neklidný“ (hůře se ovládá), má horší akceleraci a tím je jízda namáhavější a méně pohodlná. Rámy 27,5“
mají v tomto směru lepší výsledky než 29“, jejich ovladatelnost (vedení terénem) je o poznání lepší.
TUHOST RÁMU: Boční (stranová) tuhost rámu přímo souvisí s velikostí kol. Aby se podařilo větší kola
do rámu optimálně napasovat, je zapotřebí rozměry rámu prodloužit. Pokud tedy porovnáme stejné
kolo ve stejné velikosti, v provedení s 29“ koly bude kroucení do stran (v oblasti středu a hlavy) vyšší
než u rozměrů 27,5“ a 26“. A to je samozřejmě nežádoucí, zejména při silovém šlapání nebo v ostrých
zatáčkách působí kolo tak, že nedrží stopu.
TUHOST KOL: V případě boční tuhosti kol platí v podstatě to samé jako o tuhosti rámu. Ráfky většího průměru
a delší dráty přispívají ke kroucení celku, což se opět negativně projevuje hlavně při akceleraci a v zatáčkách.
GEOMETRIE RÁMŮ
Při designování rámů pro kola většího průměru nemají konstruktéři lehkou práci – pokud chtějí vytvořit kolo
se smysluplnou a funkční geometrií. Platí to především u rámů malých velikostí – jak se snižuje velikost
rámu, hlavová trubka se naopak zvyšuje (ve vztahu k výšce sedla). Na 26“ a 27,5“ kolech to není až
takový problém jako v případě 29“ kol, tam už jsou konstruktéři hodně limitováni.

3. OVLADATELNOST
TRAKCE
Čím větší je průměr kola, tím větší je také styčná plocha mezi pláštěm a povrchem, což se projevuje lepší
trakcí a současně se zlepšuje akcelerace, brzdění i zatáčení. Zajímavé je, že styčná plocha u 27,5“ kol je
téměř stejná jako u 29“ kol.
TUHOST
Větší průměr kola s sebou přináší jeden nežádoucí aspekt, a sice že čím větší je průměr kol, tím větší
je i rám – a to má za následek nežádoucí ztrátu tuhosti rámu i ráfků. Rám, který se „kroutí“, je při jízdě
„neklidný“ (hůře se ovládá), má horší akceleraci a tím je jízda namáhavější a méně pohodlná. Rámy 27,5“
mají v tomto směru lepší výsledky než 29“, jejich ovladatelnost (vedení terénem) je o poznání lepší.
TUHOST RÁMU: Boční (stranová) tuhost rámu přímo souvisí s velikostí kol. Aby se podařilo větší kola
do rámu optimálně napasovat, je zapotřebí rozměry rámu prodloužit. Pokud tedy porovnáme stejné
kolo ve stejné velikosti, v provedení s 29“ koly bude kroucení do stran (v oblasti středu a hlavy) vyšší
než u rozměrů 27,5“ a 26“. A to je samozřejmě nežádoucí, zejména při silovém šlapání nebo v ostrých
zatáčkách působí kolo tak, že nedrží stopu.
TUHOST KOL: V případě boční tuhosti kol platí v podstatě to samé jako o tuhosti rámu. Ráfky většího průměru
a delší dráty přispívají ke kroucení celku, což se opět negativně projevuje hlavně při akceleraci a v zatáčkách.
GEOMETRIE RÁMŮ
Při designování rámů pro kola většího průměru nemají konstruktéři lehkou práci – pokud chtějí vytvořit kolo
se smysluplnou a funkční geometrií. Platí to především u rámů malých velikostí – jak se snižuje velikost
rámu, hlavová trubka se naopak zvyšuje (ve vztahu k výšce sedla). Na 26“ a 27,5“ kolech to není až
takový problém jako v případě 29“ kol, tam už jsou konstruktéři hodně limitováni.

Kód zboží: 024572589
 
Naše cena: 1,00 (vč. DPH)
ks

Alternativní produkty

1. RÁM - Velice důležité zvolit správnou velikost rámu. Závodně ladění cyklisté by měli volit spíše delší posed a rekreační cyklisté spíše kratší, pohodovější posed. To...
 
1,00
včetně DPH
 
Pokud chcete změřit nějaké kolo, tak nám do emailu pošlete PÍSMENO rozměru , který chcete změřit. Písmeno L se měří 10cm od sedlovky
 
1,00
včetně DPH
 

Kategorie zboží